Thursday, June 10, 2010

Asrama di Cyberjaya??

Sebulan lepas saya sempat memberi taklimat ringkas kepada MD Unilodge Australia, yang menjadi tamu Kumpulan EMKAY tentang profil pelajar-pelajar di Cyberjaya termasuklah unjuran pelajar di pelbagai universiti di Cyberjaya secara kasar. Semalam berkesempatan mendengar cadangan pembinaan asrama dari kumpulan dalam negeri juga bercadang untuk membuat asrama di Cyberjaya. Mereka sudah di peringkat mereka bentuk bangunan.. Saya juga memberi mereka ini sedikit gambaran tentang keseluruhan keperluan perumahan pelajar di Cyberjaya..Sehingga kini yang saya tahu terdapat tiga syarikat sedang dalam perancangan teliti untuk membina asrama di Cyberjaya.

Dalam hati kecil terfikir juga apa akan jadi kepada pelaburan rumah di Cyberjaya yang saya dan kawan-kawan sedang buat pelaburan? Apakah semua pelajar-pelajar ini akan berpindah ke asrama yang bakal di bina nanti? Siapa pula nak menyewa rumah di Cyberjaya nanti?

Kepada kawan-kawan yang berminat untuk melabur di Cyberjaya, saya fikir tidak perlu risau. Saya berpendapat pasaran yang sedia ada dan pertambahan penduduk serta aktiviti baru yang sedang berkembang, cukup untuk menampung pertambahan dalam bekalan rumah/asrama. Harap saya tidak syok sendiri dengan gambaran tersebut.. Selamat membeli rumah di Cyberjaya!

2 comments:

  1. wah...sifu Cyber dah bersuara...
    saya tak rasa hostel yg dibina akan memenuhi keperluan.

    setakat ini ok je kan?

    saya tak akan masuk area Cyber dlm masa terdekat ni atas sebab jauh dr rumah.

    hehehe...alasan

    tuanbri.com

    ReplyDelete
  2. asrama ni jenis yg low cost, affordable atau luxury? kalau low cost dan affordable, sesuai la utk student local. mmg byk permintaan dr local student. tp kalau luxury, mmg akan ada effect pada student foreigner la.. tp saya rasa jumlah expat di cyberjaya akan meningkat dlm 5 thn ni

    ReplyDelete