Monday, July 13, 2009

Akaun CDS ...bursa Malaysia

Pagi ini ke Mercury Security untuk menyemak akaun CDS aku dan isteri.Zaman tahun 90an ada la sikit-sikit hasil dari 'pink form'dan undian. sijil-sijil ini ditukarkan ke akaun CDS. Kali terakhir membuat pembelian dan jualan syer melalui akaun berkenaan kalau tak silap aku ialah pada tahun 2000 atau 2001. Hampir sembilan tahun aku tak pernah menyentuh akaun tersebut. Memanglah ada lagi beberapa lot syer dari beberapa syarikat yang di beli ketika itu di dalam akaun berkenaan. Dengan keadaan pasaran saham yang tak menentu aku tinggalkan langsung syer berkenaan di adalam akaun tersebut. Kalau barang sah dah berabuk.. Macam medan di serang garuda, senyap dan sunyi, tak ada orang, yang ada hanyalahlah dua tiga orang broker..tu pun ada yang tidur...

Alhamdulillah, akaun berkenaan masih boleh digunakan. Sempatlah aku kemaskinikan rekodnya. Alamak.. banyak juga kaunter yang dah tiada lagi dalam KLSE. Ada yang telah tidak disenaraikan, ada yang kena suspend,..Terbakar jari lagi.Lebih teruk bila pindah pun tak pernah kemaskini alamat baru. Dividen pun tak pernah terima!.Nampaknya kenalah lebih berhati-hati sikit selepas ini. Dulu beli syer dari kaunter ini main dengar kawan-kawan sahaja.. Kalau beli ASB pun tak hilang duit..Ya lah KLSE ini risikonya pun agak tinggi..

Jadi kawan-kawan, melabur dalam pasaran saham ni banyak risikonya. Tambah lagi kalau kita tak punya masa, sibuk dan tidak dapat memberi tumpuan, adalah lebih baik jangan di cuba. Lebih selamat membeli ASB dan lain-lain tabung amanah. Lebih baik ikut petua sifu Pie...beli rumah lelong dll hartanah banyak-banyak..

No comments:

Post a Comment