Friday, July 17, 2009

Sifu Faris...

dulu semalam, malam Jumaat, sempat sembang panjang dengan sifu Faris di Cyberjaya. Kebetulan berjumpa beliau yang ke situ menyelesaikan kerjanya dan aku pula sedang dalam proses mengemaskini rumah berdekatan..Hebat, anak muda ini, sifu one solution dari geng PMC ni! Banyak yang dapat aku belajar dari beliau. Walaupun kita ni dah lama..... tua la tu.. tapi dari segi pengalaman dalam hartanah ni banyak lagi kena belajar dari sifu-sifu one solution.

Banyak petua dan nasihat dari mereka dalam blog masing-masing.. Aku seronok dan bangga dengan mereka ini. Idealisma, semangat, perkongsian ide, networking, sederhana, semua ciri-ciri yang baik dan patut dicontohi oleh ramai lagi anak-anak melayu di luar sana..

Lepas tu pergi tengok rumah yang akan lelong hari ni.. aku hanya tunggu dalam kereta, anak naik tengok, tingkat atas sekali, katanya tak payahlah.... nampak macam ada masaalah, hampir semua unit di tingkat tu kosong.. katanya mungkin ada masaalah bumbung.. Flat, bumbung rosak ?? camana? Jadi, kali ini aku dengar cakap anak aku.. Sekurang-kurangnya dia belajar membuat penilaian terhadap hartanah yang ingin di bida..Rumah berdekatan yang kami ambil sebelum ini pun agak teruk tapi cuma 'wiring'dan dapur yang perlu di baiki sikit. OK la..

Jadi, kawan-kawan kalau nak beli flat low cost yang lama ditinggalkan hati-hati dan periksa dengan teliti keadaan rumah.. keadaan fisikal, wiring,air, tunggakan bil dll.. boleh memeningkan kepala juga dengan kos pembaikan yang tinggi..Selamat berbida pada kawan-kawan dilelongan hari ini..Dah maklum pada Faris tak jadi untuk unit di Bangi tu!

Kami sekeluarga balik ke utara...

1 comment: